Kiváltható-e az interaktív tábla? - egy interaktív nyelvóra tanulságai


Egy órai tapasztalatot (best practice) és ennek nyomán pár tanulságot szeretnék megosztani.

Ma az egyik órán egy olyan teremben voltunk, ahol volt
  1. projektor,
  2. tanári laptop és
  3. profi hangrendszer.
A laptop asztalát nagyon jó minőségben ki tudtuk vetíteni, és a hanganyagokat jó minőségben meghallgatni.
Ezzel a csoporttal korábban még ilyen lehetőségeim sem voltak.

A fenti hardvereken kívül a laptopomon a következő dolgokra, szoftverekre volt szükségünk:
  1. digitalizált tankönyvre (pdf formátumban)
  2. egy interaktív tábla szoftverre,
  3. egy képszerkesztő szoftverre (én ezt használtam, de a Windowsban található Paint is megtette volna), illetve
  4. az interneten ingyenesen elérhető AudioPal-ra (korábban már írtam róla itt és itt).

Az óra végén ez a pdf fájl született, amit azonnal elküldtem a csoport tagjainak:


Rövid magyarázat a fenti pdf-hez:

  • 1-2 oldal: Az első két oldalon a keretes szerkezetet gyakorolva a diákoknak kellett variációkat képezniük. A fekete színnel jelölt a keret, a piros a "kreatív tartalom". Ahogy mondták, azonnal írtam. Ez gyakorlatilag szimultán történt, a mondatokat klónoztam, így csak a piros részt kellett átírnom.
  • 3-4 oldal: a tankönyvből kivágott feladatot a táblaszoftverbe illesztve az Alt+Tab-ot megspórolva egy képernyőn követhetővé vált a mondatkészítés: a diákoknak a megadott főnévi igeneves szerkezetekből kellett teljes mondatokat képezniük egyes szám első személyben. Oldal-klónozással ez szintén real-time megoldható a mondatok képzésével.
  • 5. oldal: egy tankönyv feladata a laptopomon megoldva. Amit eddig ebben a csoportban csak szóban tudtam elmondani, most vizuálisan is meg tudtam mutatni, nem kellett sokszor elismételni, hogy igen "az 5-ös mondat az A-hoz tartozik". Itt jött volna nagyon jól egy érintőképernyős felület, vagy az interaktív tábla.
  • 6. oldal: Egy tankönyvben található mintapárbeszéd alapján kellett további verziókat képezni. Itt remekül érvényesült a vizuális segítség. Remekül tudtam irányítani a hallgatói figyelmet, és ha szükséges volt további magyarázatokkal segíteni.
  • 7. oldal: Ez volt az abszolút kreatív szekció. A megadott magázó párbeszéd alapján kellett egy tegező párbeszédet képezni, ami (mivel az óra ezen fázisára teljesen belelkesült a csoport) hosszabb lett az eredetinél, sok helyen kapcsolódva a valós helyzethez. A párbeszéd elkészülte után pedig egy gyors copy-paste-tel a párbeszéd autentikusan felolvastatott az AudioPal-lal. Ez a párbeszéd a pdf-ben a bal alsó sarokra kattintva érhető el (ezt a linket mindenkinek elküldtem még az órán).
  • A táblaképet az óra végén pdf-be kiexportáltam, és a házi feladatokkal együtt mindenkinek elküldtem (tanulási környezet esetében csak oda töltöttem volna fel).
A tanulságok számomra azon túl, hogy ennél a csoportnál hihetetlenül látható volt a korábbi órákhoz képest történő motivációs változás (ami azért nem hosszútávú) a következők:

Érdekes, hogy nem igazán éreztem, hogy hiányzott volna az interaktív tábla.
Ahol jól jött volna, az a kézírás, többször kellett kijelölnöm szövegrészeket és magyarázatokat hozzáfűznöm hozzájuk.
Ha viszont a laptopom érintőképernyős lett volna, vagy ha tabletet használtam volna, akkor - érdekes ezt így leírnom - egyáltalán nem hiányzott volna az interaktív tábla.

Ha a csoporttagok is rendelkeztek volna laptoppal, amivel sikerült volna közösen szerkeszthetővé tenni a kivetített képet (ebben az esetben az én asztalomat), akkor a tábla már végképp nem hiányozna. Sőt! Elérhetővé válna, ami az interaktív táblának nagy hátránya, a frontális tanítás kiváltása, hiszen ha a saját mobil eszközökről mindenki bele tud szerkeszteni a közös táblaképbe, akkor ez többet tud, mint bármilyen most piacon jelen lévő méregdrága tábla.

A jóslatom, hogy a táblák pár év múlva el fogna tűnni, helyesebb szólva használatuk kiváltható lesz sokkal olcsóbb alternatív megoldásokkal. És ez szerintem hamarabb fog bekövetkezni, pontosabban fogalmazva hamarabb válik lehetővé, mintsem hogy a tábláknak idejük lenne az iskolai gyakorlatba történő beépülésre.
A szavazórendszerek is el fognak tűnni az ilyen megoldásoknak köszönhetően.

Ha valaki megoldja a diákoknál lévő mobil eszközök (okostelefonok, laptopok) tanári gépen futó szoftverre történő csatlakoztatását, és a kivetített tartalom közösen történő szerkesztését, akkor véleményem szerint az interaktív tábláknak kicsengetnek!

Update (2011-01-29): A Scribblar betöltheti a közös interaktív tábla szerepét.

Megjegyzések

  1. Udvozletem. Epp az interaktiv tablakrol irok egy szakmunkat. Erdekesnek talaltam az On cikkjet. Tehat velemenye szerint csupan a falra (es nem pedig az interaktiv tablara) vetitve ugyanolyan hatast lehet elerni a diakoknal, mint a tabla segitsegevel? Ha jol ertem, csupan annyi volt jelent esetben a problema, hogy a szamitogep billentyuzeten (asztalhoz kotve) kellett dolgoznia a projekttel. Ebben az esetben a tablet mindenkeppen nagy segitseg lehetett volna. Szemely szerint en a tabletok hasznalataban latom az interaktivitas maximalasat.
    Udvozlettel
    Krecskó Anita (Szlovákia)

    VálaszTörlés
  2. Kérdés, mit értünk hatás alatt?

    Ha fejlesztést, akkor a válaszom az, hogy ezt nem tudom, ezt egy kísérletben meg kell vizsgálni.

    Ha az óra interaktivitását, akkor a válaszom az, hogy igen. Igaz, hogy a fenti órán a diákoknak nem volt lehetőségük "belenyúlni" a közös táblaképbe, de ha - ahogy írtam - lett volna laptopjuk, akkor pl. a Scribblar segítségével ez sem lehetett volna akadály.

    A kérdés megválaszolása szerintem attól is függ, hogy hány éves tanulókkal használjuk az ilyen eszközöket. Általános iskolásoknál a kézírásnak és azáltal az interaktív táblának nagyobb szerepe lehet.
    És akkor még az ilyen "apró mellékhatásokról" nem is beszéltünk: http://www.sg.hu/cikkek/79619/kezirassal_jobban_rogzul_az_ismeret_mint_gepelessel Ezt is érdemes lenne behatóbban megvizsgálni.

    Röviden: véleményem szerint adott feltételek mellett (érintőképernyős felülettel rendelkező eszköz, közösen szerkeszthető táblakép, kivetítés megoldása) már most is ki lehet váltani az interaktív táblát.

    A tablet szerintem is ígéretes irány.

    Sok sikert a szakdolgozatához, üdvözlettel:
    Kétyi András

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Nyelvtanulás Androiddal

10 nyelv, amit a leginkább érdemes tanulni

Nyelvtanulás egyszerűen: www.busuu.com - Tesztelés két főiskolai csoporttal